Моє кредо: "Будь терплячим в очікуванні дива від дитини, будь готовим до зустрічі із ним".

ТИЖДЕНЬ 1 

ТЕКСТ. РЕЧЕННЯ.

  1. Визнач групи речень, які можна назвати текстом.

а)  Узимку дуб спить. Пригадує він літо. Сумує за ніжною піснею соловейка. Скоріше б на­стало літо!

б)  У дворі гуляли курчата. Чоловік поїхав у ліс по дрова. Ялинка горить різними вогниками. На берег річки вийшла ведмедиця.

в)  Настала холодна осінь. Діти сплять. їм снить­ся море. На полях червоніють помідори.

Весело співають пташки.

  1. Поділи текст на речення. Визнач кількість речень.

Настала прозора тепла ніч у небі ледь помітно мерехтять зірки в селі один за одним гасли чер­воні вогники з темряви линув легкий передзвін струмочків.

а)  5;

б)  4;

в)  6.

  1. Добери до тексту заголовок.

Щедро світить ясне сонечко. Дихає тепленький вітерець. Дзюркочуть веселі струмочки. Буйно цві­туть проліски. Дзвенить спів пташок. Дятел дзьобом стукає по корі дерев. Він шукає черв’яків. Закувала зозуля. Гарно в лісі весною!

а)  У лісі;

б)  Перші квіти;

в)  Пташиний спів.

4. Допиши речення, яким можна закінчити текст.

Ось і пізня осінь. Дні стали короткі. Холодний осінній вітер несе по дорогах жовте листя. Опус­тіли гнізда птахів. Поховались комахи. Небо вкрите хмарами. Часто йдуть дощі. З городів давно зібра­ли капусту, картоплю, помідори. Незабаром наста­не зима. Випаде сніг. Ударять морози.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

5. Перебудуй розповідне речення на спонукальне.

Ми любимо й шануємо рідну землю.

_______________________________________________________________________

6. Із поданих слів побудуй і запиши речення. Визнач члени речення.

Біля, птахи, збиралися, озер, перелітні.

_______________________________________________________________________

7. Яке речення відповідає поданій схемі?

    ...   що робить?   що?   ...

а) Гарна наша школа восени.

б) Сріблом виграє лід узимку.

в) Високі трави виблискують росою.

 

ТИЖДЕНЬ 2

ГОЛОВНІ І ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ЗВ’ЯЗОК СЛІВ У РЕЧЕННІ

1. Доповни речення присудками, що підходять за зміс­том. Впиши їх.

Восени журавлі____________ у вирій. Струн­кими ключами____________________ вони в теплі краї. Високо в небі____________ їх прощальні голоси.

Підкресли підмети однією рискою, а присудки — двома.

2. Доповни речення підметами, що підходять за змістом. Впиши їх.

_________  потемніло. Налетів сильний________.  З дерев полетіло пожовкле__________

Підкресли підмети однією рискою, а присудки — двома.

3. Доповни речення другорядними членами.

Настала осінь. Зів’яли квіти. Пожовкла тра­ва. Ідуть дощі. Замовкли птахи.

Запиши текст, дібравши до нього заголовок.

                                            __________________

___________________________________________________________________

___________________________________________________________________

___________________________________________________________________

4.  Прочитай. Який це текст — □ опис чи □ розповідь?

Був холодний осінній ранок. Сонце з-за хма­ри кинуло свої промінці на землю. Заглянув один у нірку до старої черепахи й розбудив її. Виповзла черепаха на луг і неквапливо почапала шукати собі снідання. (За Олегом Буценем)

Підкресли в реченнях головні члени.

5.  Прочитай текст. Якщо помітиш помилки, виправ їх.

Обіч криниць висаджують калину. Це дериво не лише прикрашає місце. Воно обирігає воду від спеки. З ранньої висни духмяніють тут кві­ти. Над ними гудуть бджоли. Витьохкують солов’ї. Восени на гілках багровіють соковиті ягоди.

Підкресли в кожному реченні його основу.

 

ТИЖДЕНЬ 3

БУДОВА СЛОВА

  1. Корінь - це ...
  • спільна частина споріднених слів
  • змінна частина слова
  • частина слова без закінчення
  1. Щоб визначити в слові корінь, треба…
  • підібрати синоніми
  • підібрати споріднене слово
  • підібрати спільнокореневе слово
  1. Основа слова складається з …
  • префікса, суфікса, закінчення
  • кореня, закінчення
  • префікса, кореня, суфікса
  • основи, закінчення
  1. Споріднені слова - це ...
  • слова близькі за значенням
  • слова, які мають спільну частину
  • слова, які мають спільну частину і спільне в значенні
  1. Щоб перевірити ненаголошений голосний, треба ...
  • підібрати синоніми
  • змінити слово, або підібрати споріднене слово, щоб ненаголошений став наголошеним
  • підібрати спільнокореневе слово
  1. Частина слова без закінчення – це…

Ѻ корінь   Ѻ префікс    Ѻ суфікс   Ѻ основа

  1. Для слова КЛ…НОВИЙ перевірним є слово ...

Ѻ кленок            Ѻ клен           Ѻ кленового

  1. Яке слово зайве?

Ѻ книга   Ѻ книжковий   Ѻ книголюб   Ѻ книги   Ѻ книгарня

  1. Щоб перевірити написання ненаголошеного звука [е] у слові БЕТОН, треба…
  • змінити слово, щоб ненаголошений став наголошеним
  • дібрати до нього спільнокореневе слово
  • перевірити за словником
  1. Яке слово зайве?

Ѻ хата       Ѻ будинок       Ѻ хатня        Ѻ хатинка

11.     Зміни слово так, щоб відбулося чергування.

нога – _________________      друг – _________________

вухо –    _______________       кінь – _________________

12. Випиши групи споріднених слів. Познач в них корінь

Риба, ходить, рибалка, пташка, ходіння, рибний, пташеня, риб’ячий, пташиний, перехід, птахолов, ходулі

______________    _______________    _________________

______________    _______________    _________________

______________    _______________    _________________

______________    _______________    _________________

13. Познач закінчення і основу в словах

Вечірній, язик, кущик, дитина, землею

 

ТИЖДЕНЬ 4

СПОРІДНЕНІ СЛОВА

1. З кожної групи вибери спільнокореневі слова. Виділи корінь. «Зайве» слово викресли.

Мило, мильниця, милитися, милуватися, мильце, мильний.

Бережливий, бережок, обережний, бережливість.

Дорогий, дорога, дорожній, подорожчати, подорожник.

Сирість, сирник, сирий, відсиріти.

Сова, совеня, совок, совиний.

Син, синок, синій, синівський

  1. Знайди в тексті споріднені слова. Визнач корінь.

Коло нашого села великий ліс. От іде лісничий лісовою стежкою, оглядає своє господарство. Лісник знає тут кожне деревце, кожну галявинку.

  1. До слів добрати споріднені слова, визначити корінь.

Спорт - ____________________________________________________________

Літак - _____________________________________________________________

Помилка - __________________________________________________________

  1. Визнач закінчення і основу.

Костюм, яблуко, конверт, плече, озеро, дощовий, щастя, молоко, капуста, олівець, сонячний.

  1. Утвори і запиши словосполучення. В зміненому слові визнач закінчення.

Писати (ручка) - ________________________________________________

Малювати (фарба) - ______________________________________________

Пригорнула до (серце) - __________________________________________

  1. Випиши групи споріднених слів. Визнач корінь

Читач, квітка, працівник, записка, читання, працює, квітковий, праця, письменник, пропис, читанка, квітник, переписка, читальня, запис.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

ТИЖДЕНЬ 5

ДІЄСЛОВО

1. Підкресли в тексті дієслова.

Пригріло ясне сонечко,

І задзвенів струмок,

А в лісі синій пролісок

Пробився крізь сніжок.

Всі вийшли працювати

У поле і в садок,

Весна-красуня манить

На вулицю діток.                     (Олександр Давиденко)

  1. Розподіли дієслова за часами. Запиши в стовпчики.

Полечу, говоримо, згадую, навчилися, заспіваємо, фарбувала.

        мин. час                    теп. час                     майб. час

______________       ______________       _______________

______________       ______________       _______________

______________       ______________       _______________

  1. Зміни дієслово неозначеної форми за часами

Сіяти - ___________________________________________

Їхати - ___________________________________________

  1. Запиши три дієслова в неозначеній формі.

___________________________________________________

  1. Від слів утвори споріднене дієслово.

Радісний - _________________

Будинок - _________________

  1. Від дієслів недоконаного виду (що робити?) утвори дієслова доконаного виду (що зробити?)

Садити - __________________

Фарбувати - ____________________

  1. Спиши загадки додавши до дієслів частку не.

… сіють, … саджають – самі виростають. Якби  … було його,  … сказав би нічого.

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

  1. Прочитай речення. Підкресли члени речення. Над кожним словом визнач частину мови. Зроби повний аналіз дієслова, як частини мови.

У кожній краплині роси заблищав яскравий ліхтарик.

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

 

 

ОЛІМПІАДНІ ЗАВДАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

  1. Випиши слова, у яких:

а) кількість звуків і букв однакова:

__________________________________________________

б) звуків менше, ніж букв:

__________________________________________________

в) звуків більше, ніж букв:

__________________________________________________

Радіо, праця, дзюркіт, авіалінія, алюміній, дощ, жолудь, насіння, об’їзд, сім’я, розбуджений, троє, електродзвоник, ячмінь, льон, ідея, цятка, обсаджувати, рідня.     ( 19 б.)

  1. Поділіть слова для переносу.

Під’їзд, ходжу, олівець, близький, кільце.

_____________________________________________________________________     ( 5 б.)

  1. Утвори слова з частин інших слів.

Префікс від слова безхмарний, корінь від слова перелісок, закінчення від слова білий.   ________________________

Префікс від слова розгорнути, корінь від слова садок, закінчення від слова ягідка.  ________________________     ( 2 б.)

  1. Переробіть речення, щоб воно стало спонукальним.

Ми залюбки вивчаємо українську мову.

______________________________________________________________________     ( 2 б.)

  1. До сполучення слів, вжитих у  переносному значенні, доберіть сполучення слів у прямому значенні

Золота осінь – __________________________________________

Ліс дрімає –  ____________________________________________     ( 2 б.)

  1. За допомогою суфіксів утвори й запиши слова з новим значенням від наданих.

Книга – ________________      

хмара – ________________  

риба – _________________     ( 3 б.)

  1. Знайди у ланцюжку слова.

Четвересеньтемпературадіоленьліворучернеткаструлясен.

____________________________________________________________________     ( 9 б.)

  1. Постав слова у формі звертання.

Олег – _____________________

Тетяна – ___________________

Дмитро – __________________     ( 3 б.)

  1. Серед поданих слів знайди і випиши синоніми.

Безліч, хатина, багато, лаштуватися, не байдикує, готуватися, помешкання, працює, оселя, робить.

_____________________________________________________________________   ( 10 б.)

  1. Із поданих слів склади і запиши прислів’я. Визнач граматичну основу.

Розум, там, не,  сила, де, допоможе, візьме.

_____________________________________________________________________     ( 3 б.)

  1. Спиши подані слова в алфавітному порядку, постав у них наголос.

Олень, комбайнер,забавка, подруга, український, виразно, кишеня, добуток, завдання, одинадцять, читання, колектив листопад.

_____________________________________________________________________     ( 26 б.)

  1. Доповни речення однорідними членами.

Повітря було чисте ____________________________________________________    ( .. б.)

  1. Заміни прикметник у поданих словосполученнях протилежним за значення:

Сонячний день - _________________________день;
Легка задача - ___________________________задача;
Ледачий хлопчик - _______________________ хлопчик;
Холодний ранок -_________________________ранок;
Зоряна ніч -_____________________________ніч;
                                                                         ( 5 б.)

  1. Якими висловами правого стовпчика можна замінити словосполучення у лівому? З’єднай.

ЗЕЛЕНА ВУЛИЦЯ                     НАДМІРНО ПЕРЕБІЛЬШУВАТИ

ЗАРУБАТИ НА НОСІ                 НАПРУЖЕНО ДУМАТИ

   ЛАМАТИ ГОЛОВУ                     ВІЛЬНИЙ ШЛЯХ

   ЗГУЩАТИ БАРВИ                     ЗАПАМ’ЯТАТИ          ( 4 б.)